6. dubna 2013

Velké holky nepláčou - Ivana Ivančáková

Č. název: Velké holky nepláčou
Originální název: Veľké baby neplačú
Autor: Ivana Ivančáková
Počet stran: 181


Nakladatelství: Motto

Autorka knížky, Ivana, se odmala toužila stát slavnou a uznávanou modelkou, jenže se narodila na malé slovenské vesničce. Podřídila tedy svému snu vše. Odstěhovala se do Anglie a začala navštěvovat večírky a poznávat lidi z branže. Když dostala nabítku na focení v Argentině, neváhala a jela. Její naivita a důvěřivost ji ale smetla na samé dno. Do jejích kufrů se dostal balíček s kokainem, jenž jí dostal na několik měsíců do francouzského vězení..


Děj:
Ivana své dětství a pubertu prožívala na malé slovenské vesnici. Její otec jí držel zkrátka, takže, když odjela na rok pracovat jako au pair, přišlo ji, že ji svět leží u nohou. Ve velkém městě vnímala přízeň mužů a vydělala si na vlastní bydlení. Nikdy ale neztratila svůj sen o životě modelky. Začala navštěvovat butiky, večírky a bavit se s vlivnými lidmi. Měla pocit, že se pomalu vypracovává a stává slavnou. Po nabídce od Franka, jistého známého jejího přítele Johna, jet do Argentiny fotit pro jeho butik neváhala ani minutu. Vše se vyvíjelo celkem přirozeně, než ji jeden z footgrafových asistentů nepožádal, aby vzala Frankovi dárek. Jí to nepřišlo nikterak divné, ale francouzská policie měla jiný názor. V balíčku byly 3kg kokainu, které ji zajistili pobyt ve věznici na několik dalších měsíců




Názor:
Když mi knížka přišla,  jako prvotní dojem mě odrazovala obálka. Měla jsem pocit, že před sebou vidím kýč. Možná vám to taky připadá, ale opak je pravdou! Kniha je skvěle napsaná a to i přes to, že vznikla pod perem ženy, kterou tento osud potkal a nejspíše předtím nic podobného nenapsala.
Ihned jsem pochopila, jak moc jsem se mýlila, což je ovšem po všech těch "srdceryvných" příbezích Rosamund Pilcher omluvitelné.

První kapitoly nebyly za sebou přímo chronologicky. Uplně prvotní strany byly z doby dlouho před incidentem, poté z vězení a teprve pak se začal odvíjet celý příběh, což se mi líbilo, protože vás to upoutá a vtáhne do děje.

Pokud máte volný večer, tak to je ideální čtení, ale číst by se daly i jednotlivé kapitoly zvlášť, jelikož jde
život Ivany v několika rokách, takže se příběh vyvíjí časově.

I přes těžké téma se nejdná o knížku, která by vám způsobila špatnou náladu. Autorka zbytečně nehraje na city čtenáře. Píše od srdce, pravdivě a zajímavě. Přesně jsem si dovedla představit situaci, takže, když jsem po pauze ve čtení přišla zpět, měla jsem pocit, že jsem sledovala večerní film. 

Počet stran je ideální, ale nevadilo by mi, ani, kdybych se dověděla víc z doby po návratu Ivany z vězení. Jak se zase zařazovala do společnosti atd.

Zajímavé je i to, že na Slovensku se zřejmě všeobecně o osudu Ivany ví. Když jsem si zadala její jméno do vyhledávače, našla jsem spoustu článků, odkazů na rozhovor v rádiu atd. Jeden článek si můžete přečíst ZDE.

Akce,Napětí? Samozřejmě, že napětí bylo při čtení cítit, když Ivanu zadržela policie a čtenáři čekali, co bude dál, ale jinak je to spíše poklidné vyprávění plné emocí.

Láska? Ivana jakožto krásná žena byla muži obdivovaná, ač některé její vztahy byly poněkud podivné. John se ukázal nakonec jako skvělý muž a po celý příběh bylo vidět, že Ivaně moc chybí.

Konec? Nikterak překvapující, ale rozhodně ani nudný. Jednoduše takový, jako když píšete knížku opravdu o životě a ze života.


Za recenzní výtisk děkuji internetovému knihkupectví Martinus.cz .


6 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Je vážně vydařená. A podle pravdivé události? týjo...

      Vymazat
  2. Slyším poprvé, vypadá zajímavě. Možná, časem... ehm, ehm (och, jak ty jsi naivní - volný čas?! Hehehe...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je zajímavá:)
      Alé, já mám taky problém se uvolnit, jenže čas na knížky si najít jednoduše musím. Jinak bych měla věčně špatnou náladu a to nechci :)

      Vymazat
  3. Knižku milujem, ale stále mám problém pochopiť, prečo slovenské knižky prekladajú do čestiny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemuselo by to být,ale zas není to nepochopitelné. V dnešní době bych ani já nepochytila spoustu slovenských slov.

      Vymazat